אם התחלתם להתעניין בהקמת אתר לעסק, יכול מאוד להיות שנתקלתם במונח כתובת URL ונסביר לכם בהרחבה על מה מדובר – כתובת URL, היא שם קיצור של Uniform Resource Locator שתירגומה בעברית "מען משאבים אחיד" – רצף של תווים ואותיות המייצג את מיקומו של משאב מסוים ברחבי הרשת והאינטרנט.
מה זה url?
ה-url היא הכתובת אותה אנחנו מקישים בדפדפן כדי להגיע לאתר מסוים או לעמוד ספציפי. ה-URL מורכב מכמה חלקים, כמו הפרוטוקול, שם הדומיין ונתיב שמכוון לדף או קובץ מסוים בתוך האתר ולמעשה, ה-URL מאפשר לנו גישה נוחה למשאבים שונים באינטרנט, בין אם מדובר בדפי אינטרנט, תמונות, מסמכים או שירותים אחרים ברשת. הכתובת מאפשרת לא רק גישה לאתרים אלא גם יצירת קישורים, שיתוף תכנים ויצירת היררכיה והקלה על הניווט בדומה לפירורי לחם.
מהם המרכיבים החשובים של כתובת האתר?
מבנה ה-URL מורכב מכמה חלקים עיקריים:
- הפרוטוקול – (למשל, HTTP או HTTPS) הוא החלק הראשון שרואים בתחילה של כתובת אתר והוא זה שמאפשר לכתובת url לעבוד מלכתחילה, הוא מציין לדפדפן באיזה פרוטוקול להשתמש להעברת הנתונים בין הלקוח (המחשב או הדפדפן שלכם) לבין השרת, לדוגמה: HTTPS מבטיח העברת נתונים מאובטחת באמצעות הצפנה בעוד HTTP הוא פרוטוקול לא מאובטח.
- שם הדומיין – הוא הכתובת הייחודית של האתר באינטרנט שבד"כ תעביר אותנו ישירות לדף הבית אם הוא נקי כמו שהוא ללא תוספת בסופו, שם הדומיין מורכב משני חלקים: שם האתר שכדאי שיהיה שם קליט וזכיר, וסיומת האתר כמו com. co.il ועוד (ניתן לקרוא הסבר מפורט על דומיין ובחירת סוג סיומת כאן)
- הנתיב (path) – הוא כל מה שמופיע אחרי הדומיין ומפנה לדף או לקובץ ספציפי בתוך האתר, כמו /atarim.co.il/domain-name, זאת אומרת שהנתיב משמש להכוונת הגולש לעמוד מסוים בתוך האתר.
כדאי לדעת גם שלפעמים ייתכנו מרכיבים נוספים כמו פרמטרים אותם מציינים עם סימן שאלה, הם נועדו להעביר מידע נוסף לשרת – פרמטרים אלו משמשים בעיקר להעברת מידע ספציפי לדף או לשרת, למשל, בפרמטר ?id=123, המפתח "id" עשוי להתייחס לזיהוי מסוים של מוצר, עמוד, משתמש, או כל סוג אחר של נתון שהשרת או האפליקציה זקוקים לו. הערך "123" הוא המספר המזהה של אותו משאב, וכך, השרת יכול להשתמש בפרמטר זה כדי להציג תוכן מותאם אישית, כמו דף מוצר מסוים באתר מסחר אלקטרוני.
איך מוצאים כתובת url של דף או תמונה?
מציאת כתובת url של דף אינטרנט: נכנסים לדף המבוקש ומאתרים את שורת ה- url המופיעה בשורת הכתובת בראש הדפדפן. לוחצים לחיצה כפולה על שורת הכתובת כדי לסמן את כתובת ה- url, ומעתיקים אותה. (ניתן להשתמש בקיצור המקלדת Ctrl + C (בווינדוס) או Cmd + C (במק) כדי להעתיק.)
מציאת כתובת url של תמונה: לוחצים לחיצה ימנית על התמונה הרצויה ואז על "פתיחת תמונה בכרטיסיה חדשה". כעת התמונה תפתח בדפדפן ותוכלו להעתיק את שורת הכתובת.
מה עדיף – הגדרת כתובת URL בעברית או באנגלית?
זוהי אחת השאלות הגדולות כאשר בונים אתר חדש, האם הכתובות של העמודים יהיו באנגלית או בעברית? בחירה בין כתובת URL בעברית או באנגלית תלויה בכמה גורמים, וחשוב לשקול את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות: (ספוילר: אנגלית).
יתרונות כתובת URL בעברית
SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש): הדעות בין מקדמי אתרים לגבי הגדרת הכתובת בעברית לשיפור הדירוג במנועי חיפוש עבור חיפושים בשפה העברית הינן חלוקות. יש התומכים בכתובת בעברית דווקא כיוון שכך נוצרת כתובת המציגה את מילות המפתח הרלוונטיות בשפה בה מקודם האתר, אך לפי הודעה ששוחרה ב2018 על ידי ג'ון מולר, אנליסט בכיר בגוגל – לשימוש בכתובות הURL של האתר אין חשיבות גדולה עבור קידום האתר במנועי החיפוש, אלא עבור חווית המשתמש של הגולשים.
חווית המשתמש של הגולשים: URL בעברית יכול להיות אינטואיטיבי וקל יותר להבנה עבור המשתמשים בישראל, במיוחד כאשר מדובר במילים או ביטויים שמזוהים בקלות על ידי קהל היעד.
הגברת המודעות: כתובת בעברית מאפשרת יצירת קשר רגשי חזק יותר עם הקהל המקומי, שכן היא נותנת תחושה של קרבה והתאמה לתרבות ולשפה. URL בעברית עשוי לעזור להדגיש את התוכן ואת הקהל היעד, ולשפר את הזיהוי של האתר בקרב משתמשים ישראלים.
דוגמא לכתובת URL עם טקסט בעברית: /https://atarim.co.il/שם-דומיין/
יתרונות כתובת URL באנגלית
תמיכה רחבה: היא תואמת יותר את הסטנדרטים הבינלאומיים ולכן נתמכת היטב על ידי כל הדפדפנים והמערכות, מה שמבטיח תאימות ושימושיות רחבה יותר.
אסתטיקה ונקיות: כאשר משתפים כתובת URL בעברית הדפדפן לא יודע לקרוא אותו ומקודד אותו לתווים מיוחדים היוצרים ג'יברש של קשקושים שיופיעו עם הקישור ברגע שנשתף אותו.
כך לדוגמא נראית כתובת שמנסים להעתיק:
https://atarim.co.il/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%AA-url-%D7%91%D7%A2%AA-%D7%90%D7%95-%D7%91%D7%90%D7%A0%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%AA/
לעומת זאת כתובת באנגלית נוחה יותר לשיתוף ולשימוש ומאפשרת לשמור על מבנה קישור נקי ואסתטי, ללא צורך בתווים מיוחדים או קידודים מסובכים שיכולים להופיע בכתובת בשפה אחרת.
גישה גלובלית: כתובת URL באנגלית גם מקלה על שיתוף הקישור בצורה גלובלית, שכן האנגלית היא השפה הבינלאומית המקובלת ביותר וכך אם האתר מכוון גם לקהל רחב ובינלאומי, שימוש באנלית יכול להיות נוח יותר.
פחות בעיות טכניות: ישנם הרבה מערכות ואתרים עם מערכת ישנה שאינן תומכות בעברית ושימוש בכתובת באנגלית מונע בעיות תאימות עם מערכות אלו.
דוגמא לכתובת URL עם טקסט באנגלית: /https://atarim.co.il/domain-name/
שורה תחתונה, איזה שפה עדיפה עבור גוגל?
אז הגענו לשורה התחתונה איזו אופציה עדיפה מבין השניים? אז נאמר זאת חד וחלק – בבואנו להחליט איזו שפה עדיפה עבור כתובות URL, ההמלצה היא לבחור באנגלית, במיוחד אם האתר נבנה מאפס. כתובת URL באנגלית מספקת יתרונות משמעותיים בתחום ה-SEO, שכן היא קלה יותר לעיבוד על ידי מנועי החיפוש, נחשבת לנקייה וברורה יותר ומבטיחה תאימות רחבה יותר במערכות השונות.
אמנם כתובת בעברית יכולה להיראות מושכת יותר עבור קהל מקומי, אך יש לקחת בחשבון את האתגרים הטכניים הפוטנציאליים עליהם דיברנו ואם יש לכם כבר אתר שבניתם וכל כתובות ה-URL בו בשפה העברית, אין צורך שתהפכו את כולן לאנגלית על ידי הפניית 301. מאידך, אם אתם בונים עכשיו אתר חדש לגמרי, כדאי לבנות את הכתובות באנגלית וכך לחסוך את הבעיות העתידיות הנובעות מכתובות בעברית.
איך להגדיר כתובת URL בעמוד חדש?
בעת יצירת עמוד חדש וורדפרס מגדירה באופן אוטומטי את כתובת העמוד בהתאם לכותרת שתגדירו לעמוד. לכן אם כותרת העמוד בעברית גם כתובת העמוד תהיה בעברית. כדי לשנות זאת כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על קישור ישיר > עריכה > להגדיר את הכתובת באנגלית > אוקיי > ולשמור את השינויים.
דרך נוספת להגדיר כתובת URL היא באמצעות התוסף Yoast, את הכתובת באנגלית מקלידים בחלון הסלאג ושומרים.
איך לשנות כתובת URL של עמוד קיים?
שינוי של עמוד קיים הוא יותר מורכב מאחר וכתובת העמוד הישנה כבר צברה ותק ודירוג במנוע החיפוש ושינוי הכתובת בלי הפניה עלול לגרום לאובדן הדירוג והתנועה לכן כאשר משנים כתובת של עמוד קיים ומגדירים לו כתובת חדשה חובה להגדיר הפניה (301 Redirect) מהכתובת הישנה לכתובת החדשה כך שכל מי שינסה להיכנס לכתובת הישנה יגיע למקום הנכון ולא יקבל שגיאת 404 (הדף לא נמצא), מה שעלול לגרום לחוויית משתמש גרועה ואובדן כניסות.